"La oss heller hjelpe kundene å velge riktig strømavtale - ikke forvirre dem"

Han synes at strømselskaper heller burde gjøre strømlivet enklere for forbrukere i stedet for å forvirre. "Ikke smart overfor strømkjøpere å selge seg inn ved å forvirre om navnelikhet", sier leder av Fredrikstad EnergiSalg, Roy Østen Henriksen.

"Forbrukere skal kunne stole på oss, og da må vi være åpne, ærlige og tydelige" sier den mangeårige lederen av byens kjente strømselskap, Fredrikstad EnergiSalg. Demokraten forteller i dagens avis om strømkjøpere som har blitt kontaktet på døren av selgere fra Fredrikstad Energi og trodd at de har vært fra Fredrikstad EnergiSalg, deres nåværende strømleverandør. Forvirret? Du er ikke alene...

 

 

"Forbrukere skal kunne stole på oss, og da må vi være åpne, ærlige og tydelige"

 

Navnelikhet til besvær

"Det er vanskelig nok for strømkjøpere å orientere seg i strømmarkedet som det er. Vi synes derfor å forvirre strømkjøpere ved bevisst å spille på navnelikheten, er usmart og direkte dårlig gjort overfor forbrukere. Folk har problemer nok allerede med å forstå strømmarkedet. Det hadde vært mye bedre for Fredrikstads innbyggere dersom Smart Energi, som de egentlig heter, hadde spilt med åpne kort og sagt at de ønsker å selge seg inn som en ny  kraftleverandør. Det kan virke som om de ikke har noe bedre å spille på, når de gjør det på denne måten", sier Henriksen.

 

"å forvirre strømkjøpere ved bevisst å spille på navnelikheten, er usmart og direkte dårlig gjort overfor forbrukere"

 

Folk blir irriterte og bytter tilbake

Henriksen forteller videre at når kundene oppdager at de faktisk har byttet strømleverandør, blir mange irriterte og bytter tilbake umiddelbart. "Ikke til å bli klok av", sier en Lisleby-kar til Demokraten, etter å ha hatt besøk av Fredrikstads Energis selgere på døra, som egentlig er "Smart Energi".

 

Derfor er navnene like

Fredrikstad Energi og Fredrikstad EnergiSalg var samme selskap fram til 90-tallet. På grunn av endringer i strømmarkedet, ble den delen av selskapet som sto for kraftsalg, altså strømforbruk,  skilt ut i et eget selskap. Dette ble Fredrikstad EnergiSalg, med "salg" på slutten av navnet. Selskapet tok det ikoniske møllehjulet til sin logo, siden det representerer både energi og Fredrikstad.

Nylig bestemte Fredrikstad Energi, altså uten "salg" i navnet, seg for å begynne med kraftsalg gjennom sitt datterselskap Smart Energi. I følge forvirrede strømkunder er det allikevel navnet på morselskapet Fredrikstad Energi, som blir fokusert på i salgssamtalene.

 

Er du i tvil om hvem du snakker med, sjekk dette

"Blir du kontaktet av en strømselger og lurer på om det er oss, holder det å spørre om én ting; kommer dere fra Fredrikstad EnergiSalg med den gule logoen med møllehjulet på?  Er svaret "nei" , er det ikke oss", avslutter Roy Østen Henriksen.